ŠKOLSKA 2019./2020. GODINA
MALOLJETNIČKA DELIKVENCIJA
Radionica je realizirana u VII. razredu, a cilj je bio upoznati učenike sa pojmom maloljetničke delikvencije, razviti svijest mogućeg odgovaranja pred zakonom, ali i spriječavanje takvih pojava u budućnosti (preventivna mjera). Na početku radionice učenici su pokušali sami objasniti pojam "maloljetni delikvent" , a potom su podjeljeni u grupe. Svaka grupa je dobila različitu priču u kojoj su se krili potencijalni maloljetni delikventi. Trebali su prepoznati koja situacija definira delikvenciju te napraviti zaključak priče. Svaka grupa je izlagala svoj slučaj o kojem se vodila kratka diskusija. Na kraju radionice učenici su donosili zaključke iz kojeg razloga postoje maloljetni delikventi, odnosno što je takozvani okidač takvim slučajevima.
Radionica je uspješno realizirana a vodila ju je Anja Stanić, praktikantica u pedagoškoj službi, uz nadgledanje i savjete pedagoginje škole Vedrane Vukoje.
Program prevencije vršnjačkog nasilja
Teme:
I. r. – „Prepoznavanje nasilnih oblika ponašanja“
II.r. – „Različitost kao povod za nasilje“
III. r. – „Doživljavanje nasilnih oblika ponašanja“
IV. r. – „Potrebe i nasilje“
V. r. – „Nenasilno rješavanje konflikta“
VI. r. – „Tolerancija na frustraciju“
VII.r. – „Predrasude, stereotipi i diskriminacija“
VIII. r. – „Maloljetnici u sukobu sa zakonom“
IX. r. – „Analiza sebe – da li sam nasilan/na prema drugima i sebi
Radionica za VI. razred – „Tolerancija na frustraciju“ podrazumijeva uočavanja svojih i tuđih potrebama te učenja načina zadovoljavanja vlastitih potreba a da pri tom poštujemo tuđe. Naučili smo kako prihvatljivo reagirati ukoliko se naše potrebe ne mogu zadovoljiti u određenom trenutku. Razgovarali smo o potrebama za ljubavlju,moći, slobodom i zabavom. U prilogu fotografije vježbe „sudaranja potreba“.
Radionica za VIII. razred – „Maloljetnici u sukobu sa zakonom“ podrazumijeva rješavanje problemske situacije kada maloljetnik krši zakon. Preuzeli smo ulogu policije, socijalne službe i škole te naučili kako ove institucije trebaju i mogu reagirati u slučaju da maloljetna osoba krši zakon.
------
Program prevencije zloupotrebe društvenih mreža podrazumijeva radionice za učenike 6.,7. 8., i 9.razreda.
Program provode pedagoginja i psihologinja škole u suradnji s nastavnicom informatike i razrednicima.
Nazivi radionica:
VI. razred "Primjena i odgovorna upotreba interneta
VII. razred "Razmisli prije nego klikneš"
VIII. razred "Sigurno na društvenim mrežama"
IX. razred "Odgovorno na internetu"
Radionice još uvijek se realiziraju.
Program prevencije nasilja u razrednoj nastavi
--------
ŠKOLSKA 2018./2019. GODINA
Profesionalna orijentacija: Kako bi se što bolje pripremili za srednju školu učenici 9.razreda su uz pomoć pedagoginje Vedrane Vukoja prošli kroz petofazni model profesionalne orijentacije. Podrazumijeva sljedece faze: samospoznaju, informacije o zanimanjima, savjetovanje,realne susrete, i konačnu odluku o izboru svog budućeg zanimanja.
U prilogu fotografije radionica "Mapa uma", rad na upitniku profesionalnih sklonosti te prezentacija informacija o srednjim školama.
Slijede realni susreti te konačna odluka o izboru srednje škole. Ostvarena je i suradnja sa službom za zapošljavanje te će se održati i roditeljski sastanci na temu budućeg izbora zanimanja.
----
Profesionalna orijentacija 2018.godine
Profesionalna orijentacija pruža pomoć i podršku u donošenju životno važnih odluka, kao što su izbor škole, fakulteta, promjena profesije… Pomaže osobi da bolje upozna sebe i svoje karakteristike bitne za izbor budućeg zanimanja, da otkrije u čemu je najbolja, koliko je spremna da uloži napora za ostvarenje svojih ciljeva, njene navike, organizaciju rada, doživljaj neuspjeha, utjecaj nagrade i kazne. Program obuhvata testiranja, savjetovanje i informiranje.
Program profesionalne orijentacije:
1. Predavanje za učenike i roditelje „Kuda poslije osnovne škole“ (PREZENTACIJA)
2. Analiza upitnika provedenog nad učenicima
3. Upitnik profesionalnih sklonosti za učenike (mrav.ffzg.hr/zanimanja/upitnik/upitnik.htm)
4. Posjeta predstavnika srednjih škola te odlazak na Dane otvorenih vrata koje organiziraju srednje škole (posjeta službe za zapošljavanje)
---------------
POSJETA PREDSTAVNIKA SREDNJIH ŠKOLA
Kroz travanj i svibanj našu školu posjetili su predstavnici srednjih škola Kiseljak, Kreševo, Fojnica i Visoko u suradnji s razrednicima i pedagoginjom Vedranom Vukoja. Kako bi našim učenicima olakšali izbor zanimanja održali su zanimljiva i poučna predavanja.
---------
Prva tri koraka učenici završnog razreda osnovne škole zajedno sa pedagoškom službom realizirali su kroz mjesec veljaču i ožujak 2018. godine.
-----
RAZDERANO SRCE
Sat razrednog odjela (VII.2)
Pedagogica : Vedrana Vukoja
Trajanje: 45 minuta
1. Cilj: razvoj empatije i osvješćivanje postupaka koji su u osnovi pozitivnih poruka(jačanje emocija)
Izvođenje vježbe:
Svi selotejpom na prsa nalijepe veliko papirnato srce. Voditelj čita priču Razderano srce.
Uputa:
“Svaki put kada u priči čujete nešto što može povrijediti osobu, utjecati na to da se osjeća loše i ima o sebi loše mišljenje otrgnite komad papirnatog srca.”
2. Nakon što smo pročitali priču tražim od učenika da kažu nešto lijepo jedni drugima. Pokušajte biti originalni. Recite: “volim tvoj način smijanja” radije nego “sviđa mi se tvoj izgled”. Ako se vaše poruke mogu lako odnositi na dvije ili tri druge osobe u grupi, tada niste bili dovoljno jasni. Pokušajte ne govoriti na uobičajen način, jednostavnim pozitivnim naglašavanjem onoga što svi znaju i svi vide i predstavlja najuočljiviju karakteristiku na nekoj osobi.
Prijedlog pitanja za razgovor:
• Što mislite kako se Petar osjeća? Zašto se tako osjeća? Kakav utjecaj bi takvi osjećaji mogli imati na njega ako se tako postupa s njime iz dana u dan?
• Što mislite kako bi se Petar sada osjećao nakon što je čuo sve poruke podrške? Učenici navode kako su ga više puta povrijedili verbalno što je utjecalo na njegove emocije. Petar se taj dan čak 14 puta osjećao loše.
Zaključak:
Što Vam se više svidjelo u ovoj radionici razderano srce ili „liječenje“ srca? Učenici navode kako im se najviše svidjelo liječenje srca jer su se zabavili a pri tome čuli nešto lijepo od drugih što im je uljepšalo dan.
Razderano srce
Jednoga utorka ujutro, kad je zazvonila budilica, Petar nije ustao iz kreveta. Deset minuta nakon toga njegova mama otvara vrata sobe i kaže: “Hajde, ponovno ćeš zakasniti u školu. Stvarno si ljenčina!” (PODERITE KOMADIĆ)
“Ali mama, ne osjećam se dobro!”
“Zašto se uvijek ponašaš kao mala beba?” (PODERI) pita Petrova mama. “Uvijek se osjećaš
loše kad je tjelesni u školi. Samo ti ustani i spremi se. Tvoj je brat već gotov!” (PODERI)
Petar se brzo obukao i otišao u kuhinju nešto pojesti. Njegov stariji brat Ivan je upravo završavao.
“Ja idem mama”, rekao je.
“»Čekaj Petra!” rekla je mama.
“Taj šmokljan uvijek kasni” (PODERI), reČe Ivan “Ne želim zakasniti.”
Petar je potrčao za starijim bratom i na vrijeme su stigli na školski autobus. Ali, upravo kad su se vrata autobusa zatvorila, Petar se sjetio da je ostavio na pisaćem stolu domaću zadaću. Pitao je vozača bi li mogao pričekati da se vrati i uzme zadaću. Vozač ga je pogledao: “Što je tebi blesane?”
(PODERI) “Pa nije ovo taksi! Uostalom, tako ti i treba kad kasniš!” (PODERI)
Kad je stigao u školu Petar je rekao učiteljici da je zaboravio domaću zadaću a ona je odgovorila:
“Petre, to je već četvrti put ovaj mjesec da zaboravljaš domaću zadaću. Jesi li zaista radio? Počinjem misliti da lažeš.” (PODERI) “Bojim se da ću morati porazgovarati s tvojim roditeljima o tome.”
Petar je volio sportove, ali je mrzio tjelesni jer je bio najmanji od svih dječaka u razredu. Toga dana trebali su igrati košarku koja je bila jedan od najgorih sportova za Petra. Učiteljica je zamolila djecu da se podjele u dva tima, Lavove i Tigrove. Za nekoliko trenutaka bilo je deset dječaka u svakom timu, a Petar je bio jedini koji je ostao neraspodijeljen. (PODERI)
Kapetan Lavova je rekao: “Mi ga nećemo. On nije dobar igrač.” (PODERI)
“On nije Tigar. Više sliči na uplašenu mačku” (PODERI), rekao je kapetan Tigrova. Ostali su se
dječaci počeli smijati. (PODERI)
Na kraju je učiteljica raspodijelila Petra u tim Lavova, ali on je sjedio na klupi cijelo vrijeme jer ga kapetan nije htio uključiti u igru. (PODERI)
Toga je dana nakon škole Petrov brat Ivan igrao nogomet sa svojim prijateljima nedaleko njihove kuće. Petar je bio znatno bolji u nogometu nego u košarci. Nogomet mu je bio najdraži sport. Zato je pitao Ivana može li i on igrati. “Ni slučajno”, rekao je Ivan, “ti bi upropastio igru.” (PODERI)
Njihova je mama to čula i rekla: “Trebao bi pustiti bratu da igra s vama, Ivane.”
“Ali mama on je prespor” (PODERI) “i uvijek je nekome na putu” (PODERI)
-----------------------
„ČOVJEK JE ČOVJEKU NAJVEĆA POTREBA“
- KOD TEBE VOLIM -
SAT RAZREDNOG ODJELA – odjel VI.1 – VALENTINOVO
Pedagogica : Vedrana Vukoja
Trajanje: 45 minuta
Cilj: razvijanje potrebe za davanjem i primanjem podrške, prijateljstva i ljubavi
U uvodnom dijelu sata razgovarali smo o Sv. Valentinu biskupu –mučeniku koji je u tajnosti vjenčavao parove. Sv. Valentin je živio u Rimu u doba kada je car Klaudije Gotski naredio je da se njegovi vojnici ne smiju ženiti ili zaručivati, jer je držao da se vojnici (kao oženjeni ili zaručeni muškarci) neće srčano boriti u njegovim ratovima, već će radije gledati da sačuvaju život kako bi ostali sa svojim obiteljima. Svi svećenici odlučili su poštovati ovu carevu odluku, pa nisu više htjeli vršiti sam obred vjenčanja. Međutim, svećenik po imenu Valentin oglušio se na carevu odluku i počeo je potajno održavati ceremonije vjenčanja svih mladih parova koji su to željeli, sve dok ga vlasti nisu ulovile i bacile u tamnicu. 14. veljače (večer uoči rimskog proljetnog blagdana Luperkalija) svećeniku Valentinu odrubili su glavu. Nakon toga odlučili smo i sami iskazati ljubav jedni prema drugima prvenstveno prijateljsku jer imamo mnogo vrsti ljubavi (prijateljsku, majčinsku i dr…)
Izvođenje vježbe:
Svi učenici stoje u krugu. Svaki član ulazi u sredinu kruga, okrene se nekome pruži mu ruku i kaže nešto pozitivno o toj osobi, a zatim taj ulazi u sredinu i kaže nešto lijepo o sljedećem i tako dok svi ne dođu na red.
Učenici su jedni drugima najčešće govorili da su dobri, iskreni i odani prijatelji, da pomažu jedni drugima , da kod drugog vole njegov smisao za humor i slično.
Zaključak:
Svi želimo biti cijenjeni i priznati od drugih. Podrška nam treba. Ako želite dati i dobiti podršku i ljubav-počnite govoriti pozitivno o drugima (i sebi) i to baš ono što zaista i mislite. Zaključili smo da nam se svakodnevno servira previše negativnih vijesti te da smo zaboravili slušati ali i dijeliti pozitivne vijesti. Malim koracima možemo svijet učiniti toplijim i ljubavlju ispunjenim mjestom.