NAZIV | RECI DA NE NASILJU ! |
AKTIVNOST | „PREVENCIJA I SUZBIJANJE NASILJA“ |
TKO JE ZADUŽEN (TKO MOŽE POMOĆI, TKO MOŽE BITI UKLJUČEN) |
ü Vijeće učenika ü Vijeće roditelja ü Novinarska sekcija ü Pedagoginja ü Druge škole s naše općine ü mediji |
KADA (VEMENSKI OKVIR) | Školska 2014./15. godina |
KAKO |
- Izrada panoa (vrste nasilja) - Izrada panoa o prevenciji nasilja - Radionice - Izrada pravila svakog odjela - Školske SOS kutije Okrugli stol na temu „Prevencija nasilja“ |
GDJE | Osnovna škola „Kiseljak“ |
RESURSI (POSTOJEĆI ILI KOJI SU NAM POTREBNI) |
- Oglasne ploče - Kutije na katovima škole i u područnoj školi - Edukacijski materijal (Prevencija nasilja kroz obrazovni sustav u BiH) - Internet - Stručni časopisi - Grafikoni - Statitstika - Anketa
|
INDIKATOR |
- Broj učenika koji učestvuje - Raširenost prevencije (upoznavanje) - Mogućnosti anonimne prijave u SOS kutije |
NAPOMENA |
- Dio urađenog će biti oglašen na web stranici škole - Moguća razmjena podataka sa drugi školama
|
U organizaciji Učeničkog vijeća OŠ „Kiseljak“ 5.travnja je u našoj školi održan Okrugli stol na temu „Nasilje nije školski predmet “. U njemu su sudjelovale nama susjedne škole : OŠ „Gromiljak“, OŠ „Brestovsko“ , OŠ “Lepenica“ ,kao i SSŠ „Fojnica“ i SŠ „ Ivan Goran Kovačić“. No, pored njih, prisutni su bili i predstavnici PU Kiseljak, Centra za socijalnu skrb, kao i novoosnovanog Centra za mentalno zdravlje. Svaku školu predstavljali su po jedan ili dva učenika, ravnatelj i pedagog škole te su i ostale imenovane ustanove imale također svoga predstavnika.
Najprije su učenici naše škole izložili svoju prezentaciju koja je govorila o problemu nasilja, vrstama nasilja, kao i o anketi koja je anonimno provedena među učenicima tijekom nastave informatike (anketa). Naime, učenici su na satu informatike pogledali film o nasilju, a potom su anonimno odgovarali na dva postavljena pitanja (koja je po njima bila pouka filma te koju su vrstu nasilja prepoznali kao postojeću u svojemu razredu). Odgovori su upućivali da kao najčešću vrstu nasilja prepoznaju psihičko i fizičko nasilje.
Po završetku prezentacije naših učenika otvorena je rasprava u koju su se svi uključili (učenici, ravnatelji, pedagozi, psiholozi; predstavnici policije te imenovanih centara) iznoseći svoje mišljenje o ovome problemu.
Okrugli stol je završio zaključkom kako međuvršnjačko nasilje postoji, što zbog strukture obitelji iz kojih djeca potječu, što zbog utjecaja medija, kao i loše organiziranog slobodnog vremena mladih. Ponuđeno je nekoliko mogućih rješenja koja je naša škola u praksi već i primijenila, dok će ostali sudionici poraditi na nekim konstruktivnim rješenjima koja će se pokušati sprovesti u budućnosti, a sve u cilju prevencije nasilja među djecom.
16.04.2015. u odjelu VII.1 realizirana je radionica o nasilju. Cilj radionice je bio učenike naučiti razlici između sukoba i nasilja, kao i prepoznati određene oblike nasilja.
Kroz radionicu su se učenici susreli s različitim primjerima nasilja te predlagali određena rješenja za pojedine situacije. Nakon toga su učenici izradili svoja pravila o nenasilju.
STOP NASILJU - idemo dalje !
Učeničko vijeće naše škole, zajedno s nastavnicom Marinom Katava je, kako smo već ranije izvijestili, započelo projekt „Stop nasilju u školi“. Svaki odjel je pravio svoja pravila o ponašanju odjela s naglaskom na prevenciji nasilja. Osim toga, izrađivali su i panoe na kojemu su iznosili svoja razmišljanja o tom problemu.


Razrednica Marijana Lalić je održala dvije radionice o nasilju sa svojim odjelom. Tema prve radionice bila je ''Inkluzivna škola i nasilje'', u kojoj je istaknuto kako su učenici sami odgovorni za promjene u školi, na koji način mogu doprinijeti promjenama te da zajedničkim snagama možemo spriječiti nasilje i poboljšati odnose u školi. Razgovarali su o oblicima nasilja i naveli primjere i situacije koje dovode do nasilja. Učenici su na papir zapisali svoje viđenje sadašnjega stanja u školi po pitanju nasilja te kakve su prognoze za budućnost (kritike i sugestije). Na kraju radionice su svi napisali jedno pravilo o nenasilju.
U drugoj radionici je učenik Petar Tuka pripremio predavanje o ovoj temi, kao i pitanja za odjel, nakon čega je uslijedila rasprava. Na kraju su učenici pročitali svoja pravila a koja su potom zapisali na hamer papiru.
VIII.3
KORACI U DONOŠENJU DOBRE ODLUKE
Kako je već ranije najavljeno, naša škola sudjeluje u projektu prevencije međuvršnjačkoga nasilja. S tim u vezi su učenici VIII.2 , zajedno sa svojom razrednicom, sudjelovali u radionici „ Rješavanje konflikta mirnim putem“. Kroz ovu radionicu su trebali zajedno doći do rješenja nekoga problema na miran način.
Tema radionice bila je „izgradnja tvornice“ u njihovu mjestu te su se tu formirale dvije „zaraćene“ strane. Jedna grupa je iznosila svoje opravdane razloge za izgradnju tvornice(npr.velik broj novih radnih mjesta za stanovnike, čime bi se smanjila lokalna nezaposlenost,...), dok je druga skupina bila protiv (tvornica bi dodatno zagadila okokliš, što bi umanjilo turističke mogućnosti toga kraja,...). Trebali su iznaći rješenje mirnim putem, bez konflikta a uz pomoć medijatora, tj.posrednika.
Razgovarali su o tome što je konflikt, što znači doći do kompromisa, koliko su oni tolerantni i da li znaju što znači biti medijator. Samom ovom vježbom usvojili su i nove pojmove vezane za demokraciju i ljudska prava.
ARTIKULACIJA SATA
UVODNI DIO
-ponoviti s učenicima o nasilju, vrstama nasilja i prevenciji nasilja
-razjasniti kako se dolazi do dobre odluke (zašto moramo sami, ovisno o situaciji, donositi odluke ali i prihvatiti odgovornost za donošenje iste)
-pokazati VJEŠTINE DONOŠENJA ODLUKA
-navesti nekoliko primjera (budućnost) u kojima treba donijeti pravilnu odluku
GLAVNI DIO
-objasniti što je konflikt i kako do njega dolazi
-nabrojati oblike konflikta i uzroke koji do njih dovode
-u što može prerasti konflikt i kako to spriječiti
- pokušati pronaći rješenje
-kompromis, povoljan rezultat, dogovor
-ako sami ne možemo naći rješenje, odabiremo medijatora (posrednik, povjerenje)
-on mora odgovarati objema stranama
-svi imaju pravo iznošenja svojega mišljenja i argumenata
-tolerancija
-objasniti posljedice nastavka konflikta
VJEŽBA
Podijeliti učenike u grupe(skupine):
1.“ekolozi“
2.“izvođači radova i radnici“
3.“medijatori“
ZAVRŠNI DIO
EVALUACIJA:
-Nakon što učenici razmotre zahtjeve i argumente, trebaju pronaći zadovoljavajuće rješenje tj. kompromis
-Svaka skupina će objasniti do kakvog je zaključka došla
- Trebaju navesti dvije životne situacije u kojima bi dali prednost kompromisu nad sukobom (konfliktom)
U sklopu školskog projekta vezanog za prevenciju nasilja učenici VIII.1 su na satu razrednog odjela 9. ožujka 2015. godine realizirali radionicu Stop nasilju među djecom : „Riješimo dvojbu: zlostavljanje ili…?“ Ciljevi radionice su bili podsjetiti učenike na ključne elemente po kojima prepoznajemo zlostavljanje; naučiti razliku između zlostavljanja i sukoba te potaknuti učenike koji se nađu u ulozi promatrača da nešto poduzmu. Učenici su uvidjeli i prepoznali razliku između zlostavljanja i sukoba. Da bi se nešto smatralo nasiljem, u smislu zlostavljanja, važna su tri ključna elementa:
1. da nasilje traje dulje vrijeme (npr. nekoliko mjeseci ili dulje);
2. da jači napada slabijega (dakle, osoba koja trpi nasilje ne zna ili se ne može sama obraniti);
3. da osoba koja se nasilno ponaša čini to s namjerom da povrijedi drugu osobu (dakle, namjerno, a ne slučajno).
Razrednica VIII.1 Sandra Franković pohvalila je učenike jer su odlično razriješili pet problemskih situacija koje su im dodijeljene, i, što je još važnije, u primjerima u kojima je bilo riječ o pravom nasilju, učenici su naveli da bi se obratili odraslima za pomoć.
SOS - KUTIJE
Naša škola je, kao što već svi znamo, uključena u projekt suzbijanja međuvršnjačkoga nasilja. Pored panoa i radionica o vrstama i prevenciji nasilja, Učeničko vijeće naše škole nastavilo je sa sljedećim korakom, a to je bilo postavljanje SOS-kutija. Svjedoci smo kako učenici često ne žele govoriti ili prijaviti bilo koji od oblika nasilja, da li iz straha, srama ili nekoga drugoga razloga. Ovaj korak bi im trebao olakšati ukazati nam na neki problem, ukoliko on stvarno i postoji.
Stoga smo u centralnoj zgradi na oba kata, u zgradi razredne nastave te u područnoj školi na Brnjacima postavili SOS-kutije, u koje će učenici moći anonimno ubaciti pismo. Kao što je već rečeno, učenik se ne potpisuje na papiriću kojeg ubaci u kutiju, ali treba napisati šifru odjela kako bismo znali u kojem odjelu postoje indicije da se vrši nasilje.
Nadamo da će ove kutije biti učinkovite ukoliko zaista postoji bilo kakav oblik nasilja u školi.












